Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten
HiIT = High Intensity Interval Training = FItcombat

Interval training

Wat is nu eigenlijk interval training?
Wil je je uithoudingsvermogen verbeteren, een mooi gespierd lichaam of afvallen? De effecten van deze trainingsvorm zijn al vele keren wetenschappelijk bewezen. Het is een zeer effectieve vorm van trainen die je in een korte tijd fit maakt!

Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat je met intervaltraining in één uur dezelfde resultaten kunt behalen als met normale training in een veel langere tijd. En dat is goed nieuws voor mensen met weinig tijd! Daarnaast is het een welkome afwisseling op traditionele training en, het is erg leuk! FitCombat is gebaseerd op het interval trainingsprincipe.

Wat kenmerkend is voor interval training dat je continue afwisselend te werk gaat. Je kunt het het zo voorstellen. Je begint met een warming up en dan voer je het tempo op. Dan train je een paar minuten op volle kracht of snelheid, vervolgens ga je op gemiddeld tempo weer door. Dat herhaalt zich een aantal keer tijdens de les.

Wat zijn de voordelen van intervaltraining?
Je kunt harder trainen: Door intervaltraining is het mogelijk om op een heel intensief niveau te trainen. Je doet het weliswaar maar een paar minuten in een herhalende vorm, maar dat is nog altijd langer dan wanneer je alleen op een gemiddeld tempo traint.

Je krijg meer spieren: Om harder te werken, moet je lichaam nieuwe spiermassa aanspreken. Wanneer deze spieren eenmaal zijn getraind, worden ze vaker gebruikt en verbruiken ze meer energie. Ook als je gewoon de hond uitlaat en zelfs als je tv kijkt. Dat had je niet gedacht!

Je verbrandt meer vet: Intervaltraining beïnvloedt de werking van de lichaamscellen. Deze gaan eerder vet verbranden, zelfs als je lichte oefeningen doet. Dit wordt door meerdere wetenschappelijke onderzoeken bevestigd. Vrouwen die in 2005 meededen aan een wetenschappelijk onderzoek verbruikten na 2 weken intervaltraining 36 procent meer vet tijdens een uur fietsen.

Je conditie verbetert: Na twee weken intervaltraining konden tijdens een onderzoek zes van de acht proefpersonen twee keer zo lang fietsen voordat zij uitgeput raakten. De acht mensen die gewoon bleven trainen, merkten geen verschil! Het uithoudingsvermogen van de proefpersonen nam toe en het vermogen van hun hart en longen om het lichaam van zuurstof te voorzien verbeterde met >10 procent.

Het kost minder tijd: Sporters die intervaltraining doen boeken met een uur intervaltraining per week dezelfde resultaten als andere sporters die 2 tot 5 uur uur per week normaal trainen. Ook na je training in rust verbruikt je lichaam nog volop energie. Ideaal dus wanneer je weinig tijd hebt om te sporten.

Je lichaam went niet aan de bewegingen: Wanneer je week in week uit dezelfde oefeningen doet, raakt je lichaam daar aan gewend. En zou je telkens langer en harder moeten trainen om nog nieuw resultaat te behalen. Gevolg; je valt niet meer af en je conditie verbetert niet meer. Kortom, je zit op een plateau. Intervaltraining helpt mensen om van dit plateau af te raken. Dit wordt ook door meerdere onderzoeken bevestigd!

Jij kunt het ook: Intervaltraining helpt al decennia lang professionele sporters om weer net op een hoger niveau te komen, maar het is ook geschikt voor de niet-fanatiekelingen onder ons. Je kunt het toepassen bij alle sporten die je doet. Of het nou conditietraining of krachttraining is. Zwemmers kunnen bijvoorbeeld een baantje extra hard zwemmen en het afwisselen met een paar baantjes op normaal tempo. Hardlopers wisselen een blok rennen af met joggen en ga zo maar door. 

FitCombat lessen zijn opgebouwd volgens het interval principe. Beginners doen er goed aan om het rustig op te bouwen. Vermeerder per week langzaam de tijd dat je wat harder van leer trekt! Hou er rekening mee dat intervaltraining behoorlijk wat van je lichaam vergt. Het is de bedoeling dat je buiten adem raakt en gaat zweten. Maar train niet intensiever dan je lichaam aan kan!  Als je te fanatiek bent en geblesseerd raakt dan dat is niet handig en niet de bedoeling! Je kunt het dus beter wat langzamer opbouwen. Dit betekent dat je soms een beetje uit zult moeten proberen wat voor jou het beste werkt.

Train met je verstand: Intervaltraining is geschikt voor alle leeftijden en elk conditieniveau, maar mensen met hartproblemen, hoge bloeddruk of problemen met hun gewrichten kunnen beter eerst hun arts raadplegen. En, heel belangrijk, vergeet nooit een goede warming-up en coolingdown te doen.

Doe de intervaltraining ook niet te vaak; één, of twee tot drie keer per week is ruim voldoende voor mensen die niet gewend zijn aan deze trainingsvorm. Zorg in elk geval dat je lichaam 24 uur de tijd heeft om weer te herstellen.

Sta op van de bank. Pak de fiets, stap bij ons binnen en boek je proefles!

Koningstraat 34, Naaldwijk  -  0174 768 029  -  info@fitcombat.nl

Bekijk ook onze andere websites: